ingridmia.blogg.se

8/11

Kategori: då, nu och sen

Igår satt jag och tänkte. Jag utbildar mig, på riktigt.Jag är tjugo år gammal och är inne på mitt andra år vid universitetet. Jag har studerat tyska i ett år på akademisk nivå och nu studerar jag idéhistoria. Inte för att jag studerar ett program, men både tyska och idéhistoria ingår i min utbildningsplan. Så det är ju utbildning. En del av min långa, långa utbildning som även innefattar allt runt omkring universitetet. Resor. Jobb. Allt är som en enda stor utbildning. Om jag hade fått välja, hade jag nog pluggat hela livet vid universitetet. Läsa allt jag vill läsa. Genusvetenskap, filosofi, konst, litteratur, poesi, ännu mer språk, ännu mer idéhistoria (vilket jag kommer läsa nästa termin också) och allt roligt som finns. Hade velat ha oändligt med tid för CSN. Men det går ju ej, man måste begränsa sig. Efter nästa termin ligger min fokus på att hitta jobb. Om det nu blir i Stockholm, Lund, Tyskland eller Liverpool, det vet jag ej. Efter det ska jag resa, ja det ska jag. Jag vill till Sydamerika främst. Och någon gång efter det ligger det i planen att jag ska studera till marinbiolog i Canada och sedan ta min doktor i Neapel. 

Visst låter allt väldigt hugget i sten, planerat och bestämt? Men så är ej fallet. Visst har jag min plan, men det fina ligger däri, att jag alltid kan ändra mig. Jag måste inte bli marinbiolog om jag inte känner för det senare. 

Kan inte låta bli att uppskatta, värdera och omfamna denna lycka vi har att kunna studera, välja och vraka på detta sätt. Tänk så hemskt det är i andra länder. Men här sitter jag, som så många andra, och har allt, eller kan i varje fall få allt. Nästan. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: