ingridmia.blogg.se

1 april.

Kategori: då, nu och sen

Är tillbaks i min vardag med tyska och utan internet. Tog mig till stan för att avverka ärenden men hade ju såklart helt glömt att det är den förste april och att allt då är stängt. Läuft. Får fixa det imorgon istället. Sitter i alla fall igen på mitt trogna Starbucks med mitt fina kaffe. Kom hem igår vid tolv efter en lagom omtumlande resa men nu är jag på plats i min fina stad igen. Har saknat Freiburg och tyskan. Det var nog bra att ta en paus, lite miljöombyte. London och Prag var helt underbart och ack vad fattigt jag ska leva nu i april, men det är det värt.

Tills söndag ska jag ha skrivit en filosofiuppsats och på torsdag börjar vi med Sprachgeschichte. Ska bli intressant med språkhistoria men känns som att det kommer bli svårt. Men så är det ju. Det heter ju inte fortsättningskurs/B-kurs för ingenting. Har tagit helt paus från plugget under resan, tog inte med mig någonting. Så förutom att jag pratat lite tyska automatiskt hit och dit och pratade även lite tyska med en taxichaufför i Prag så har det varit en riktig omställning. Svårast var det när man skulle beställa mat de första dagarna, tyska smet in här och var, men man vande sig såklart.

Och helgen efter denna veckan kommer mina underbara föräldrar hit. Vet inte hur jag ska förklara hur underbart det känns. Saknar dem så. Ska bli så fint att bara få vara med dem och krama dem så mycket jag vill.

Så det är dagsläget. Jag är tillbaks i pluggvardagen i mitt fina Freiburg. Det är vårväder, solen skiner och det känns bra. Ångesten av att det inte är mycket tid kvar och att det är så mycket att göra kryper i mig. Men ska det väl vara.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: